Thursday 18 August 2011

ResEpi Kek SaRaNg SeMuT (VeRsi Aku) simple n sedap!

          Teringat lg aku time keja lepas SPM dlu.... time tu aku kerja tukang sapu sampah aka cleaner kat salah sebuah sekolah rendah kat bandar darulaman.. mau mencari pengalaman la kononnya... susah ka senang nak dapat duit... woooww mmg susah beb... bertahan jgak aku kerja 3 bulan setengah kat sekolah tu... ok la tu kan... mcm2 aku belajar kat sana... ok berbalik pada tajuk diatas, time tu la first time aku rasa kek sarang semut... bgi aku, yg menarik tentang kek ni texture n bentuk dia unik... tk sama mcm lain2 kek... time tu tk berapa minat lg nak buat2 kek segala bagai... haha...


         Cuti sem yg terlalu amat panjang ni la(kesalahan tatabahasa)  yg membuatkan aku nak try buat kek nih... apa asalnya aku just terdetik ja nak rasa kek ni.. tp mana mau cri kat kedai?? susah kot nak cri.. mmg tkan jumpa punya la... so as usual pakcik google la yg aku tanya... lepas search 2 3 resepi n buat research sikit tentang resepi kek ni bru la aku confident nak try... sbb kadang2 yg tulis resepi pun bukan dia try pun, just main copy paste ja... so aku kena la berhati2.. kalau tak rosak barang ja...


         OK kat sini aku nak share resepi ni ngan korang suma.. bgi aku resepi ni senang.. tp ada part masa prepare satu bahan ni yg agak bahaya n beresiko.. so amaran aku korang kena la berhati2... ok?? nanti la aku cita part mana yg agak bahaya tu...


Bahan2......



  • 1/2 cawan mentega
  • 1  1/4 cawan gula 
  • 1    cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan susu pekat
  • 4    biji telur
  • 1    sudu besar soda bicarbonate 
  • 1    cawan air


Cara2.....



  1. cairkan butter n dan ketepikan untuk biarkan sejuk......
  2. masukkan gula kedalam periuk/belanga...(aku prefer belanga) panaskan/goreng gula sehingga cair tanpa air... seterusnya gula akan cair dan menjadi perang(hagus).... cairkan gula tersebut sehingga perang kehitaman... AMARAN! setelah gula dah cair, slow api n masukkan air sedikit demi sedikit... kalau terus masukan secawan air, berkemungkinan gula yg panas tersebut akan terpercik ke tangan anda! so berhati2... 
  3. setelah selesai masukan air secawan, kacau sehingga sebati n tutup api n ketepikan tuk biarkan sejuk..
  4. ayak tepung gandum bersama soda bicarbonate kedalam bekas....
  5. pecahkan telur(tidak perlu dipukul) n masukan kedalam bekas tepung tdi.....
  6. lepas tu masukan air gula hangus tdi kedalam bekas berisi tepung n telur tdi...
  7. n juga masukkan mentega cair...
  8. mix semua bahan2 tdi... kacau sebentar agak sebati semua bahan2 tu... lepas tu bland bahan2 tdi sampai betul2 mix suma(dlm 3 minit)
  9. peram(biarkan dalam bekas) selama 3-5 jam sebelum bakar...(step wajib)
  10. lepas tu boleh la tuang dlm loyang n bakar dalam oven dengan suhu 170 - 190 degree selama 35-45 minit... (klau nak texture yg lg menarik disarankan guna api bawah shaja selama 30 minit dan seterusnya 15 minit lg guna api atas serta bawah....

SELAMAT MENCUBA!





-


No comments:

Post a Comment